Thursday, April 21, 2011

hujan, coq udang serta kuah2 nya..hehehehehe

alhamdulillah..hujan jgk ptg ni, sejukla ckit dr kemarin kemarin...tp ada jgk guruh kilat, takutla plak aku...xmaola karan tendang lg, aku tkut...

hurm..hujan2 ni aku mula pk bebukan...hehehe...act aku terpk mlmni nk wat cucoq udang keping...ala, coq udang keping ni, ropa dia nipis2 tu, rapuhhh...mmg sedap ya amat2....kt umah mak aku, kalau ada reramai, wat sekilo tepung pon leh abeh mkn tau..yg x abehnya akula..x abeh nk menenyeh ke belanga...teruk oiii...aku x pakaila sapu kt senduk pastu rendam dlm minyak panas bg dia lekang...aku punya pesyen(turun temurun dr mak ak), aku jenis tenyeh tepung ke belanga..kan kita letak minyak dlm belanga, pastu tepi2 dia ada free dr minyak kan?so, tenyeh kt ctula...kalau belanga besaq, blehla dlm 7-9 keping sekali grng..kalau belanga kecik, blehla dlm 5-6 keping...sedap btoi hampa tau x..

act aku kalau kt umah, mmg raja wat cucoq la..keturun dr mak aku ni...mak aku bab cucoq2 ni dh malas nk wat dh sbb dulu siap berniaga bagai kt kantin sekolah, jd lani mak aku bg geng muda2 plak wat, sapa lg kalau bukan aku/ kak2 ipaq aku..tp kak2 ipaq aku wat guna cara depa la...abg2 aku kalau kak2 ipaq aku wat cucoq kt umah mak aku, konpem kata, x sedap mcm adik wat...aku la adik tu..hua hua hua...kalau setakat nk bancuh tepung utk wat coq pisang, coq ubi atau coq cmpedak tu okla, tp kalau cucoq bawangka, ikan biliska, udangka, mmg aku menangla..hahahahahha, maaf....terover....:D

mak aku pon akui aku pandai boh perasa...semua rasa mak aku kata...garam rasa, pedas rasa..pastu lembut pon ok mak aku kata..x keras diluar sampai puaih mak aku menenyeh nk mkn sebijik pon....hahahahaha...weelllllllll, u know me mak, like mak, like cheq la mak...hahahaha...

ok, sesudah kita melalut ke africa, aku nk sambung balik apa yg aku bgtau td..mlmni aku ingat nk wat coq udang keping...balik satg aku nk ajak laki aku singgah market sat utk beli udang..bukan apa, tkut kt umah mak xdak udang ja...kot2la stok abeh kan, kempunan lak aku nk buat mkn..hhahahhaa....

sebenaqnya ampa tau dak coq udang tu gmana pesyen???yg tahu okla, yg xtahu tu, ni ropa dia...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
hahahaha, saja bg saspen ckit...hhahaha...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
tada!!!!!!!!!!!! ni la ropa dia...jangan marah haa...:D

dia berkeping2 ok...mcm aku dok wat tu xdakla aku letak sekoq sekoq pon udang tu..selalunya aku ptng kecik2 udang tu, pastu dlm sekeping cucoq tu, adala 2 3 isi udang yg lekat..baru sedap bg aku...manis bangett...hehehe

ok, selain tu, aku jgk akan wat kuah sos utk cicah coq udang keping ni....sos yg aku wat mmg mudah tahap gaban...budak darjah 1 pon x pasti reti wat ka x, tp yg darjah 6 konpem reti kot..hahahahahah....apa yg perlu dibuat cuma gaul sos cili dlm 10 sudu besar, pastu masuk garam ckit(sedikit sgt), pastu masukkan gula(sedikit juga) n last sekali masukkan air masak...pastu masak kejap atas api bg likat sket...jangan sampai likat sgt k...pastu SIAP!!!!!! x cya tryla buat...mmg yummi2...mlmni nk wat, nk mkn puas2 ngan anak buah n hubby n mummy..hehehe...

k lah, dh puaih dh meraban ptg2 ni...hehehehe

salam sayang,
wanie :D


No comments: