Wednesday, November 30, 2011

resepi sup ayam simple..:D

arini aku nk kongsi resepi sup ayam yang aku dh wat dan rasanya mmg sangat ummphhh...sori sesgt sbb aku xleh nk kongsi pic memandangkan tepon ada kt somi aku...next time ok..:D
ok, jom kita p ke resepi sup ayam kita dulu k...
mmg mudah gler..just main campak2 ja..yang penting garam n perasa kena bg ada k, kalau yg tu kurang, mmg hancusla masakan kita...

k, bahan2 dia :

1)ayam 6 ketul (potong mcm biasa-kalau nk ikut suka kecil/ besar pon boleh, no hal!!)
2)bawang putih (dimayang nipis)
3)bawang merah (dimayang nipis)
4)halia (dimayang biasa)
5)air 6 cawan
6)cabai hidup(potong panjang)
7)ubi kentang 2 ketul (sebiji ptng 4 k)
8)sup bunjut(dibuka bunjutnya, dimesin kering-pakai separuh ja k, jangan guna perabeh)
9)perasa aji/ hilal/ perasa ayam(mana satu yg anda suka, anda bleh guna)
10)garam secukup rasa

cara2 nya :
1)tumis bahan yang dimayang(bawang putih+bawang merah+halia)
2)masukkan ayam, kacau2 n biar kejap bg kuar dia punya air/ jus ayamnya.
3)masukkan air diikuti memasukkan ubi kentang.
4)masukkan sup bunjut yang dimesin kering td-pakai separuh ja dr satu bunjut tu tau..
5)biar sekejap atas api sederhana.
6)masukkan cabai hidup diikuti garam dan perasa.
7)tunggu mendidih, dan siapppppp!!!!!!!!!!!!!!...
*pastikan check dulu ayam dan ubi dh masak ke belum..tp klau dh biar atas api dlm 20 minit dengan api sederhana tu, insyaallah dh masak..ikut pengalaman aku lah kan...

ok, selamat mencuba..pic xdak sbb phone xdak kt aku wat masa skrg, so nk transfer any pic mmg x boleh...
diharap kawan2 dpt try resepi istimewa aku neh..hahaha..mmg sedap gler2..semalam laki aku mkn bertambah 2 kali...lepas abeh mkn dia bgtau aku, janganla siksa dia mcmni, asyik2 mkn makanan yang sedap2 ja, bla nk slim neh..hahahaha..alhamdulillah..lain kali aku ajor yang lain plak k..:D



No comments: